Next Prev
 

Menu

Vipassana

Tags: , , , ,

Voordat ik begon met werken bij Buro Blink heb ik iets heel bijzonders gedaan. Ik verbleef 10 dagen in een stilte retraite. De reden van mijn verblijf was simpel. Mijn persoonlijke batterij was nogal leeg. Achteraf gezien leek ik zelfs al maanden op de auto-piloot te draaien. Tijd dus om mij even te distantiëren van het ‘gewone leven’…

Het retraite waar ik verbleef heet Dhamma-Pajjota en bevind zich in de groene omgeving van Dilsen-Stokkem vlak over de grens bij Sittard in Limburg. In het retraite onderwijzen ze Dhamma: de kunst van het leven. Tijdens de cursus van 10 dagen leren ze je de beginselen hiervan. Om dit zo goed mogelijk te doen hanteren ze tijdens de cursus nobele stilte. Dit betekent dat de mannen en vrouwen gescheiden zijn van elkaar en elke vorm van dialoog moet vermeden worden (ja zelfs oogcontact). Men moet zich onthouden van een aantal dingen. Namelijk:

  • Niet doden
  • Niet nemen wat niet van jouw is
  • Niet liegen
  • Onthoud van seksuele activiteit (seksueel wangedrag)
  • Geen drugs of drank

Dhamma leert je hoe je kan leven zonder ‘lijden’ door vrij te worden van verlangen en afkeer. Verlangen en/of afkeer zorgen er namelijk voor dat jij je gaat hechten aan een bepaald idee, gevoel of persoon. Wanneer men zich hecht dan vermenigvuldig je de energie, oftewel een bepaald idee, gevoel, of persoon wordt steeds sterker. Dhamma gaat ervan uit dat alles ontstaat maar ook vergaat, alles is vergankelijk –> Anitya. Als men dit realiseert, en het leven wordt benadert zonder verlangen en/of afkeer, dan pas kan men bevrijd worden van lijden. Dhamma bestaat uit drie belangrijke ‘bestanddelen’ waarmee men verlicht kan worden:

  • Silâ: ‘Regels’ waarmee men een zijn/haar leven kan inrichten met moraal.
  • Samâdhi: Concentratie van de geest –> door het toepassen van de techniek anapana.
  • Paññâ: zuivering van de geest –> door het toepassen van de techniek vipassana.

De dag in het retraite start om 4 uur. Je eet vegtarisch en onder leiding van een docent mediteer je zo’n 10 uur per dag. Eind van de dag is er een lezing die ingaat op de achtergronden van dhamma. Om 22 uur moeten alle lichten uit.

De eerste dag in de stilte ging ik volledig kapot. In de meditatie voelde ik me alsof ik vastgebonden op een stoel zat te kijken naar een op hol geslagen televisie. De 2e dag kreeg ik meer grip over mijn gedachtes. Dan pas realiseer jij je hoe hard gedachtes de overhand hebben op je geest, het is net een wild dier. Na een aantal dagen mag je niet meer van meditatie houding veranderen. Dan wordt het lichamelijk heel zwaar. Dit is de ultieme test om meesterschap te krijgen over je geest. Je mag immers geen verlangen en/of afkeer hebben. Ze leren je pijn slechts te observeren als een objectieve sensatie. Volgens het principe van anitya is pijn vergankelijk, het zal dus vergaan.

Wanneer je concentratie hebt over de geest ga je nog een stap verder. Herinneringen van positieve en negatieve associaties sla je op in het lichaam. Door middel van de techniek vipassana kan je deze bereiken en naar boven halen. In het begin heb ik om het lichaam een beetje te ontzien van de pijn 2 dagen gerekt, maar gegeven moment ben ik daarmee gestopt. Je moet gewoon zitten en het ondergaan, anitya! De anapana & vipassana techniek is erg bijzonder. Door middel van oefeningen leren ze je om je geest steeds scherper te maken zodat je steeds meer sensaties kan voelen in je lichaam.

Waar ik de eerste dagen moeite mee had was om een vol uur met mijn ogen dicht in 1 pose te blijven zitten. De eerste keer dat het lukte voelde ik me net Uma Thurman in de Pussywagon. Wiggle your big toe! Gewoon doorgaan totdat het lukt. En als je over dat punt heen bent wordt alles gemakkelijker. De eerste 7 dagen in de stilte gingen mij goed af. Dag 8 en 9 kreeg ik het moeilijk vanwege lagere concentratie. Dat 4 uur opstaan, hè! Dat wende dus voor geen meter! Sterker nog, in de loop van de cursus kreeg ik steeds meer moeite om eruit te komen en heb zelf 2 dagen door de gong heen geslapen (niks voor mij, gelukkig ging er een wekker af).

De stilte ervaren vond ik het bijzonderste van de gehele cursus. Het heeft me laten realiseren dat ik zo nu en dan toch echt  een stap terug moet doen en goed voor mezelf moet zijn. Ik heb er een handje van om gewoon door te gaan, zelfs als mijn energielevel -10 is. Soms doe ik dan net alsof mijn neus bloed, qua dat betreft spoor ik niet! De stilte zorgt ervoor dat er dingen naar boven komen die je belangrijk vind. Tegelijkertijd leer je daar objectief(zonder afkeer en verlangen) naar te kijken.

De laatste dag van de cursus mag je weer met mensen praten. Dit bied een goede overgang naar de ‘echte’ wereld. Al met al waren de 10-dagen zeer intens, maar 1 van de beste dingen die ik sinds tijden heb meegemaakt. Ik heb weer een stukje gevoel en vuur terug gevonden. Door de drukte was ik dit een beetje verloren. Het meest waardevolle wat ik heb geleerd is dat ik gelijkmoedig moet blijven wanneer ik afkeer of verlangen voel. Ik weet niet of het mij gaat lukken om te leven volgens de Silâ. Als ik een mug hoor zoemen in mijn slaapkamer verander ik toch echt in een elitemember van de mosquito deadsquad.

Sinds mijn terugkomst heb ik geen TV meer gekeken, tijdens de cursus realiseer jij je echt hoe ontzettend onnodig het is. Elke ochtend ontbijt ik nu in de stilte. Daarnaast heb ik veelal vegetarisch gegeten. Het voelt gewoon beter, je voelt je lichter. Ze raden je tijdens de cursus aan om elke dag in de ochtend en in de avond een uur te mediteren. Dit vind ik voor nu teveel. Wel heb ik gemerkt dat ik me beter en significant scherper voel als ik gemediteerd heb. Ik probeer nu elke avond een momentje voor mijzelf te prikken.

Vipassana ofwel Dhamma kan ik iedereen aanraden. Volgens mij wordt onze wereld een stukje mooier als er minder verlangen en afkeer in zou bestaan!

Enthousiast geworden? Schrijf je hier in.