Next Prev

Menu

Portugal

Afgelopen week was ik in Portugal. Ik boekte 3 weken van te voren en vloog naar Faro voor de scherpe prijs van 40 euro (retour). Ja je leest het goed, ik zat voor 40 euro in een ander land. Door mijn constante wanderlust houd ik voortdurend ticketprijzen in de gaten. Ik ging solo op reis en had in Portugal een te gek avontuur! Wat ik precies heb gedaan? Lees en huiver…

Faro
Ik begon mijn reis in Faro. Niet de mooiste Portugese stad ever, maar vooral een plek waar je op doorreis een prima tijd kan hebben. Faro is klein en alles is hier te doen op loopafstand. Overal zijn restaurantjes, het is cheap en je krijgt veel eten voor relatief weinig geld. Eigenlijk staat reizen voor mij altijd gelijk aan veel eten. Als ik op een andere plek ben wil ik zoveel mogelijk rare, andere, lokale gerechten en smaken uitproberen. Ik loop bijvoorbeeld graag een lokale bakkerij binnen voor bijzondere taartjes, cakejes en koekjes. Portugal is daar met al zijn Pastelarias perfect voor! Dit zijn cafeetjes die cakejes en gebakjes verkopen. Je eet ze in de ochtend samen met een espresso.

Als je in Faro land zie je aan de kust allemaal kleine eilandjes, die zijn te bereiken via een ferrydienst. Ik wilde daar de laatste dag naartoe gaan. Maar door mijn hike avontuur in Lagos was ik getransformeerd in oude strompelende oma met duizend blaren onder mijn voet en wilde ik zo min mogelijk bewegen. Ik verbleef in Faro in een guesthouse, dat is best wel gebruikelijk in Portugal. Had de eerste nacht een kamer met een super hoog plafond die me het gevoel gaf alsof ik thuis was in het Jannink. De laatste dag voordat ik weer naar NL vertrok verbleef ik hier ook. Het guesthouse had een heerlijk dakterras waar je s’ochtends lekker kon ontbijten en in de avond lekker kon afkoelen.

“Terwijl de rest van de mensen dronken werden

en naar shitty muziek luisterden in de stad
was ik s’avonds aan het uitwaaien op een leeg strand.”

Albufeira
De eerste treinreis die ik maakte was naar Albufeira… Deze badplaats is opper toeristisch! De stranden zijn er wel erg mooi… Veel rotsen en oranje kleurige aarde…. Heel typerend voor de Algarve! Het centrum was verbonden door allemaal kleine straatjes. Hier liepen helaas veel toeristen opzoek naar een kroket of een pint (Niet helemaal mijn cup of tea dus). Het aantal toeristenshops lag er ook significant hoger dan in Lagos waar ik later in die week naar toe ging. Ik vond het een leuke ervaring om naar Albufeira te gaan, maar ben blij dat ik hier maar 1 dag verbleef. Terwijl de rest van de mensen dronken werden en naar shitty muziek luisterden in de stad was ik s’avonds aan het uitwaaien op een leeg strand.

Lissabon
Ja Lissabon, wat houd ik van deze stad! Twee jaar geleden ging ik hier voor het eerst heen en sindsdien ben verkocht. Sterker nog, ik voel mij er best wel thuis. Uiterlijkwise blend ik moeiteloos in. Dat is ook niet geheel onlogisch, nog niet zo lang geleden kwam ik er achter dat er via mijn moeders kant een Portugese bloedlijn in de familie loopt. Eigenlijk heb ik hier bijna niks toeristisch gedaan, heb alleen Pasteis de Belém gegeten, een zoete lekkernij uit Lissabon. Ook embracede ik mijn inner hipster in de palmentuin niet ver van mijn verblijfplaats. De palmentuin in Lissabon is misschien wel de mooiste die ik ken naast die van Frankfurt. Ik was afgelopen week op een missie om zoveel mogelijk Portugees eten te proeven. Dat betekent vooral veel vis (zoals bacalhau) & vlees van de gril maar ook aardappelen in combinatie met goede olie of gerechten met arroz (rijst).  Veel van dit soort Portugese gerechten heb ik genuttigd in de foodhal ‘Mercado da Ribeira’. Achterin de foodhal zijn een aantal stands die chefworthy maaltijden maken voor een klein prijsje. Zo at ik een zwarte risotto met coquilles en zeewier. Misschien wel het beste wat ik in Portugal gegeten heb!

Het leukste aan mijn bezoek aan Lissabon is dat ik een oud klasgenootje (Arjen) bezocht. Samen met hem, zijn vriendin Claire en Sean zat ik tijdens mijn studie KNT jarenlang in een projectgroep genaamd de Power Rangers (dit is geen joke). Met hen was het altijd veel ouwehoeren maar ook full force samenwerken aan projecten. We waren met zijn vieren een perfecte match voor goede ideeën, creativiteit en mooie eindresultaten. De laatste keer dat ik Arjen zag, was bijna 4 jaar geleden in Enschede. Dat ik hem heb mogen ontmoeten in Lissabon was natuurlijk fantastisch! Ik ging 2 nachten samen met hem mee op pad. We belanden op een terras met een prachtig uitzicht over de stad, we dronken whiskey sours op een rooftopbar met lekkere funk muziek, we luisterde naar een live band in een burgerbar en we gingen naar een experimentele club met Braziliaanse muziek en een uitbundige crowd. Uitgaan in Portugal is door het heerlijke weer ook vooral lekker buiten chillen met een drankje. Het was super om Arjen te ontmoeten en fantastisch om te zien dat hij vanuit Lissabon aan het slayen is in de motion graphic game! Ik hoop dat ik de rest van de Power Rangers die nu in Duitsland zitten ook weer eens ontmoet.

Cascais
Tijdens mijn weekend in Lissabon was het maar liefst 38 graden. Niet te houden dus. Om wat verkoeling te zoeken ben ik zaterdagochtend vroeg naar Cascais gegaan, een chique badplaats een klein uurtje van Lissabon vandaan met de trein. In Cascais heb je na een wandeling van zo’n 20 min een bijzonder uitkijkpunt genaamd Boca do inferno. Ik ging er heen en trof er gek genoeg alleen maar wat vissers aan. Het wijde uitzicht over de oceaan en de rotsachtige kustlijn was daar prachtig. Op de terugweg vond ik een strandje en werkte ik aan mijn tan. Maar eerlijk…. Ik ben hier helemaal niet goed in… Ik ga liever op pad met een camera. Ik hield het vol totdat de zon me begon weg te branden. Dat was een duidelijk signaal om weer naar Lissabon te gaan. Eenmaal terug op het station zag ik trouwens een crazy rij voor de kaartenautomaat van mensen die allemaal naar Cascais wilden gaan. Ga dus op tijd!

“D
oor mijn hike avontuur in Lagos was ik
getransformeerd in oude strompelende oma
met duizend blaren onder mijn voet…”

Lagos

Lagos… Wow, waar moet ik beginnen… Dit is misschien wel de mooiste plek die ik sinds tijden heb gezien. De ruige kustlijn van deze badplaats is werkelijk INSANE. Oranjegekleurde rotsen verbinden allemaal kleine strandjes die je kan bereiken via een wirwar aan trappen, het is dus flink je kuiten trainen als je deze plekken wil bezoeken. Heb 1 ochtend en avond uitgetrokken om alle stranden te bekijken. Einde van de rit was ik kapot moe en had ik 3 (nee, grapje, niet duizend) grote blaren onder mijn voet. Maar time well spent, het landschap was wonderschoon en Lagos was absoluut het hoogtepunt van mijn reis, vooral Ponte da piedade.

Wat ook wel bijzonder was, het was niet eens druk op die stranden! In de ochtend liep ik er rond als Remie (die van alleen op de wereld) en in de avond was dit bijna hetzelfde verhaal. Je zou wel wat anders verwachten van zo’n te gekke badplaats. Enerzijds je moet wel echt moeite doen om die stranden te bereiken. Als je een lazy bum bent die gewoon wil tannen dan ga je hier niet naar toe. Waar Albufeira best wel toeristisch is, heeft Lagos wat meer klasse en dat merk je aan alles. De muziek in de straten had een veel lager top 40 gehalte, het aanbod in eten is er veel beter en de mensen gedroegen zich veel aangenamer. Ik heb hier geen dronken Engelsen horen schreeuwen op straat, iets wat ik in Albufeira wel zag…

Ik reisde door Portugal met de trein, dat is heel goed te doen. Houd er wel rekenschap mee dat treinen niet elk uur gaan. Plan dus van te voren en koop je tickets online (is goedkoper).

Ik zeg Pasteis, vis en empanadas FTW!
En beter gaan jullie allemaal een keer naar Lagos
want het is er wonderschoon!”

“Vanz, ben je alweer weg?” “Wow, ik wil jouw leven…” Dat zijn opmerkingen die ik vaak van jullie hoor… En, ja ik ben veel weg. Maar guys! Luister dan! Ik reis nooit voor de hoofdprijs en dat hoeven jullie ook niet te doen. Tickets en dergelijke kien ik altijd van te voren uit, waardoor ik vaak voor weinig geld ergens ben. Ik ging in Portugal solo op avontuur, misschien wel het beste wat ik sinds tijden heb gedaan. Even weg van alles en mijn eigen koers bepalen. Vond het een te gekke ervaring en heb me geen seconde verveeld…  Dat solo reizen proeft voor mij dus wel naar meer. Ik heb niks gekocht aan spullen, maar heb vooral veel gegeten, rondgelopen en gefotografeerd. Ik zeg Pasteis, vis en empanadas FTW! En beter gaan jullie allemaal een keer naar Lagos want het is er wonderschoon!